Portret van en concert met Hans Richter-Haaser

Honderdste geboortedag
Op zaterdag 14 januari, tussen 20:05 uur en middernacht, worden op de Duitse regionale radiozender NDR Kultur twee programma’s uitgezonden waarin de in 1980 overleden Duitse top-pianist Hans Richter-Haaser (geboren op 6 januari te Dresden in 1912) de protagonist is.
Velen, die kennis van pianomuziek hebben ─ gecombineerd met inzicht in de kwaliteit van de piano spelende solisten ─, beschouwen Hans Richter-Haaser als één der meest vooraanstaande Duitse pianisten uit de periode na de Tweede Wereldoorlog. Hij was overigens meer dan alleen pianist: hij doceerde aan het Conservatorum te Detmold, was tevens dirigent en componist.

De Duitse pianist Hans Richter-Haaser. Deze foto is afkomstig van het
You Tube-filmpje waarin hij Beethovens sonate Les Adieux uitvoert.


Ik heb het voorrecht gehad om gedurende drie decennia ─ waarvan de eerste twee in de onvergelijkelijke akoestiek van de grote zaal van het cultureel centrum de Harmonie te Groningen ─ bijna ieder seizoen Hans Richter-Haaser te horen spelen met de Groninger Orkest Vereniging, die vanaf 1961 Noordelijk Filharmonisch Orkest ging heten, en nu als Noord Nederlands Orkest te boek staat. Een enkele keer speelde deze pianist zelfs twee keer in één seizoen, en eenmaal is het gebeurd dat hij in genoemde zaal drie avonden achtereen met het ensemble in kwestie optrad: met Brahms, opus 83.

Portret en concert
Deze zaterdag wordt tussen 20:05 uur en 22:00 uur een radio-portret van pianist Hans Richter-Haaser geschetst. Aansluitend, onderbroken door vijf minuten Nieuws, volgt een concert onder de titel Der Brahms-Interpret Hans Richter-Haaser.
Het eerste Brahms-concert ─ in d kleine terts, opus 15, uit 1858 ─ wordt direct gevolgd door het Concert nummer 2 voor piano en orkest ─ in Bes grote terts, opus 83, uit 1883 ─, eveneens van Johannes Brahms (1833-1897) uitgevoerd.
En ook al beweert de VPRO dat Hans Richter-Haaser die werken op een orgel speelt, u mag van mij aannemen dat dat simpelweg één van de talrijke slorigheden van de medewerkers van dat tijdschrift zijn, waarin de meest stuitend-stupide dingen worden beweerd op de overzichtspagina’s met de programma’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: