Carl Maria von Weber was niet alleen componist

Lexicograaf en journalist
In de brieven die Carl Maria von Weber (1786-1826), komen we diverse malen een indicatie tegen dat hij, naast de vele disciplines waarin hij zich binnen het vak van componeren bezighield, plannen koesterde om zich als scribent te uiten. Zo wilde hij, samen met zijn medescholier Ignaz Susann, een muziektijdschrift uitgeven; coorts overwoog hij om een muzieklexicon te publiceren. In ieder geval heeft Weber bijdragen geleverd aab het Lexikon der Tonkünstler van Ernst Ludwig Gerber (1746-1819).
Op 9 augustis 1810 verscheen Webers eerste Stadt-Brief in de Morgenblätter für gebildete Stände, een project van uitgever Johann Friedrich Cotta (1774-1868), die tevens het oeuvre van talrijke vooraanstaande literaire tijdgenoten van de componist publiceerde, zoals van de beroemdste dichtervorst in de Duitse taak, Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), de man die de  wereldliteratuur had ontdekt.

Muziekjournalist
Het fenomeen van de schrijvende componist was niet nieuw toen Carl Maria von Weber ermee begon. Befaamde barokmeesters waren hem daarin reeds voorgegaan: Johann Mattheson (1681-1764) en Georg Philipp Telemann (1681-1767). Diverse van zijn directe tijdgenoten ─ componisten die in de eerste decennia van de negentiend eeuw voor het eerst het levenslicht hadden aanschouwd ─ hebben eveneens de schrijverspen flink geroerd: de Fransman Hector Berlioz (1803-1869) en Robert Schumann (1810-1856), alsmede Richard Wagner (1813-1883). Hetzelfde geldt voor meesters uit de tweede helft van de negentiende eeuw: Claude Debussy (1862-1918), die veel van zijn teksten heeft gepubliceerde onder het pseudoniem Monsieur Croche.

Populair-wetenschappelijke toelichtingen
Terugkijkend kunnen we vaststellen dat de populair-wetenschappelijke wijze waarop Weber, in zijn tijd in Praag en Dresden, toelichtingen op composities schreef, hem niet alleen veel waardering hebben opgeleverd; hem werd verweten dat hij dit alles alleen zou doen om zijn eigen composities te promoten.
Zelfs vandaag de dag is het in de ogen van onder meer menig musicoloog niet zo waardevol om muziektheoretische thema’s begrijpelijk en leesbaar uit de doeken te doen.

Levensroman
We komen deze muziekmeester ook nog weer tegen als schrijver van de autobiografische roman Tonkünstlers Leben, waarmee hij een plaats heeft weten te veroveren tussen de grote literaire schrijvers onder zijn tijdgenoten met een welversneden pen, zoals daar waren Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822), Ludwig Tieck (1773-1853) en Jean Paul Friedrich Richter (1763-1826), de man wiens roman Der Titan door Mahler is gebruiikt als leidraad voor zijn eerste symfonie.

Componist van de week
Om nu over te stappen naar het eigen muzikale oeuvre van Carl Maria von Weber, zij erop gewezen dat deze man honderdvijfentachtig jhaar na zijn verrscheiden de functie vervult als Componist van de Week in het programma met die naam van de Vara, uit te zenden op Radio 4. Meer daarover valt te lezen in een artikel van maandag 1 augustus, op de aan dit weblog gelieerde website Muziek en mensen.
Weber beschouwde het schrijven over muziek als “das heilige Amt, Wahrheit zu verkünden.” Dat laatste betekende ooit, als pleitbezorger op te treden voor progressie in de muziek.
__________
Zie voorts een kleine bijdrage op de aan deze site gelieerde Tempel van het Muziektheter, met daarin onder meer Oberon en Der Freischütz.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: