Messcherpe cesuur bederft BRAVA-programma

Binnen een paar weken nadat ik voor het eerst heb kennisgemaakt met de nogal nieuwe muziekzender BRAVA NL, presenteert deze zich op de wijze van een agressief commercieel instituut. Van de zenders buiten het publieke bestel verwachten we, door ervaringen wijs geworden, niet anders dan schreeuwerigheid en nog veel meer ondraaglijks — de eerste, en best denkbare, reden waarom ik in mijn eigen elektronische publicaties per definitie weiger aandacht aan programma’s van dergelijke zenders te besteden, en dit principe eveneens handhaaf op sites die weliswaar van een andere eigenaar zijn, maar die ik redactioneel beheer. Hetzelfde geldt voor alle zenders zodra zij een nagesynchroniseerde versie van een speelfilm of ander cultuurproduct uitzenden. Dat zijn uitingen van degeneratie en die verdienen niet anders dan de meest negatieve bejegening die denkbaar is, aangezien deze uitsluitend bijdragen tot debilisering van degenen die hun tijd verkwisten met dergelijke nonsensicale uitingen. Het zou derhalve wel eens kunnen gebeuren dat onze belangstelling voor die nieuweling op de beeldbuis — de muziekzender BRAVA NL — snel tot nihil blijkt te zijn gereduceerd.


Wagners Lohengrin
De nagalm van de laatste noten voor de pauze in het muziekdrama Lohengrin (1850) van Richard Wagner (1813-1993) was nog niet weggeëbd of daar werden we reeds geconfronteerd met bewegende beelden van de haven van Stavoren met schepen en het standbeeld van het in de verte starende Vrouwtje aangevuld met muziek op reclame-geluidsniveau — dus veel te lawaaiïg — uit een heel andere periode. Een dergelijke technische slordigheid — of misschien wel bewust zo grof aangebrachte cesuur — veroorzaakt een ware cultuurschok en bewerkstelligt maar één ding: vluchten, ook van de daaraan voorafgaande Wagner-opera, aangezien de erotische lustbeleving — die een goed muziekdrama, zelfs met alle eventueel twijfelachtige elementen, dient te genereren — onmiddellijk was omgeslagen in een conglomeraat van onlustgevoelens over zo’n intens gebrek aan fijngevoeligheid bij de verantwoordelijken van de sedert kort onze beeldbuis in beslag nemende muziekzender BRAVA NL, die in ieder geval nog niet de benaming cultuurzender verdient, zeker niet zolang een vakbekwame castratie het gevolg is van het onvermogen aan die zijde om na te denken over een passende invulling van een Pauze binnen een muziekdrama.

Passende formule bedenken

Vanzelfsprekend is er een formule denkbaar die recht doet aan het fenomeen Pauze, met daarin (een) passend programma-onderdeel. Men kan op het huiskamerscherm teksten laten verschijnen, een (of enkele) ‘still(s)’ uit de voorafgaande delen van het muziekdrama — al dan niet aangevuld met een daarbij behorende tekstregel —, of portretten van Wagner eventueel aangevuld met passende teksten, en zo voort. Doch, in ieder geval de eerste 1-2 minuten, zonder geluid.
En waarom worden we opgezadeld met een Engelse ondertiteling? Liever geen ondertiteling dan één in een andere buitenlandse taal dan die waarin de opera wordt gepresenteerd. De betreffende uitvoering van Lohengrin werd tekstueel zo duidelijk gepresenteerd — want gezongen — dat er hooguit een Nederlandse ondertiteling voor mede-uitzending in aanmerking komt.
Bij BRAVA NL moet men nog veel leren, en — zoals in de meeste gevallen — dat bestaat in eerste instantie uit het afleren van één en ander.

2 responses to this post.

  1. Posted by c elzinga on oktober 23, 2010 at 2:03 pm

    Volkomen mee eens.
    Ook ik vond het een bijzonder slordige manier die wordt toegepast bij de programmawisselingen.
    Dat moet toch met weinig moeite te verbeteren zijn, dacht ik.

    Beantwoorden

  2. Dat leek mij nu ook zo eenvoudig, maar ik vrees dat we daar heel lang — veel te lang, al te lang — op moeten wachten, aangezien dit verschijnsel van versnippering en zenderagressie steeds erger wordt. Het is erg genoeg dat we voor een echt concert met meer programmaonderdelen op Radio 4 vooral in de avonduren en ’s nachts terecht kunnen: overdag is het een vorm van klassieke arbeidsvitaminen, en daar hebben we niet die tussenstukjes met veel te vaak herhaalde en veel te hard ‘gespeelde’ herkenningsmelodieën, die je alleen maar moedeloos maken en het net vooraf gehoorde ernstig aantasten. Daar lijkt maar geen einde aan te komen.
    Gaat u er maar niet van uit dat men bij Brava.nl ook maar in de geringste mate geïnteresseerd is in stemmen die anders zijn dan die van lieden welke het door de zender verzonnene met kinstrelingen belonen. Zelfs opbouwende kritiek wordt genegeerd omdat men al te zeer bevooroordeeld is met betrekking tot de eigen verrichtingen.
    Antwoord of een reactie anderszins komt ook nimmer uit de koker van dat instituut. Tamelijk onmaatschappelijk, lijkt mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: