Antony Gormley’s beelden in de Noorse stad Stavanger

Uniek project
Kenners uit de wereld der kunsten zijn zeer enthousiast en de vroede vaderen en andere vertegenwoordigers van het plaatselijke gezag van de Noorse stad Stavanger tonen zich eveneens content met de door de Britse beeldhouwer Antony Gormley (*1950, Londen) geplaatste roestende objecten in openbare ruimten. De bevolking daarentegen heeft er grote moeite mee. In eerste instantie zou je dat kunnen betreuren, doch juist die discrepantie is het welke zou kunnen zorgen voor een publieke discussie die — zo niet direct dan wel op termijn — vruchten zou kunnen afwerpen. Gormley wil met de herbezinning op het menselijk lichaam en de uitbeelding daarvan zorgen voor een plek van herinnering en transformatie, waarbij zijn eigen lichaam dient als uitgangspunt en vervolgens als representatie van het ‘collectieve lichaam’.


De beelden, die in de periode 1999/2003 door de stad Stavanger in opdracht zijn gegeven, bestaan vanaf 2003 in de vorm van 23 elementen, alle van het formaat 197 x 48 x 26 centimeter.
De Nederlandse zendgemachtigde Avro laat één en ander van de beelden en de daar omheen hangende perikelen zien in een aflevering van het programma Close-up dat op vrijdag 21 augustus, tussen 16:10 uur en 17:00 uur zal worden uitgezonden. Broken column — Bonje om beelden luidt de titel van de aflevering.
__________
Afbeelding: Eén van Antony Gormley’s beelden van roestend staal in het  Rogaland Kunstmuseum te Stavanger. (Foto: © Antony Gormley.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: